Sanatate de nota 10 cu… 10 fructe și legume pe zi!

0
31

Acesta este mesajul lansat de o campanie a nutritionistilor europeni in colaborare cu producatorii de fructe. Este oare aceasta recomandare realista? Cum sa ajungi la aceasta cifra? Zece pe zi! Mit sau realitate? 

Iata ce ne invata nutritionistii – poti pune frunze de busuioc pe un sandvis cu rosii si cascaval sau suc de lamaie pe o bucata de peste prajit – pana la urma, spun ei, cu fiecare ingredient provenit din legume sau fructe, adaugat la orice fel de mancare, se poate ajunge usor la mult discutata cifra 10. 

Efect protector 

De ce sa mananci 10 legume si fructe pe zi? Toata lumea cunoaste importanta unei alimentatii echilibrate si suficient de bogate in nutrienti necesari bunei dezvoltari si functionari a celulelor, cum ar fi antioxidantii, care au un rol major in preventia bolilor cardiovasculare si a cancerului. Efectul protector al fructelor si legumelor este legat de actiunea antioxidantilor pe care acestea ii contin, cum ar fi vitamina C sau carotenul, precum si de prezenta altor vitamine si a fibrelor. 

Statistica ingrijoratoare 

Potrivit nutritionistilor, o alimentatie sanatoasa ar trebui sa cuprinda intre doua si patru portii de fructe pe zi, adica cel putin 500 g. In tarile civilizate insa, majoritatea populatiei este formata din „mici consumatori” de fructe si legume – 64 la suta din femei si 55 la suta din barbati mananca fructe si legume proaspete doar ocazional. 

10 pe zi – un obiectiv realizabil? 

Asadar, de ce 10 si nu opt sau sase? In SUA, celebra campanie „Cinci pe zi”, care indica un consum de cel putin cinci fructe si legume pe zi, recomanda un fruct dimineata, legume si fructe la pranz, supa si salata verde seara. Sa ceri cuiva sa manance 10 legume si fructe proaspete pe zi pare nerealist, dar totul este perfect posibil, spun specialistii, daca se are in vedere ca pot fi consumate atat la mesele principale, cat si intre mese, mai ales ca nu exista restrictii, ele putand fi consumate sub forma de suc, supe, dar si proaspete sau gatite. 

Sucurile de fructe

La noi, unde nu prea exista deprinderea de a pregati sucuri naturale in casa, se consuma aceste bauturi, dar cel mai adesea cele gata preparate, de la magazin, desi toata lumea stie ca, indiferent cat ne-ar asigura producatorul ca sunt naturale, fara adaos de zahar, acestea contin multi conservanti daunatori sanatatii. Desigur, e mult mai comod sa cumperi o sticla de „suc natural” de la magazin decat sa-l prepari in casa. Numai ca efortul chiar merita facut daca avem in vedere ca, in afara de gustul placut, sucurile de fructe proaspete sunt adevarate alimente si tratamente pentru organism. Toate fructele au proprietati curative, iar consumate proaspete, zilnic, asigura necesarul de vitamine de care omul are nevoie. Cu atat mai mult se recomanda a fi consumate pentru a scadea dulciurile pe care le mancam zilnic.

De asemenea, o categorie aparte careia medicii ii recomanda sucuri de fructe si legume este cea a femeilor gravide, pentru a asigura viitorului bebelus o stare de sanatate perfecta. Scurile de fructe curata limfa, care are un rol important in „aprovizionare” celulelor cu substante hranitoare si, de asemenea, in inlaturarea leucocitelor moarte, a fagocitelor, microbilor si virusilor. Sucul de mere este benefic pentru persoanele aflate in convalescenta, pentru ca organismul gaseste in el majoritatea vitaminelor de care are nevoie. Sucul de mere distruge microbii ce provoaca dizenteria, este tonic muscular si al sistemului nervos, diuretic, antireumatismal, depurativ, antiseptic intestinal, antigutos. Sucul de portocale e o bautura agreata de majoritatea oamenilor, este racoritor si tonic, fluidizeaza sangele, este protector vascular. Sucul de struguri este o bautura placuta, al carei continut bogat de substante hranitoare si tamaduitoare il recomanda tuturor categoriilor de varsta.

Tratamentul cu ajutorul strugurilor este considerat similar celui bazat pe minerale. Sucul de struguri este asimilat foarte repede de organismul uman, avand proprietati asemanatoare mierii. Sucul de cirese – remineralizant, depurativ, antireumatismal – e indicat celor care sufera de arterioscleroza, guta, artrita. Este energizant, previne imbatranirea si detoxifiaza organismul, combate constipatia.