Ce este Mindfulness si cum functioneaza?

0
58

Este usor de argumentat ca cea mai importanta evolutie in practica sanatatii mintale de la inceputul mileniului a fost aparitia pe scara larga a abordarilor bazate pe mindfulness. Introduceti „mindfulness” in Google si veti obtine 27 de milioane de accesari.

Exista abordari de tratament bazate pe mindfulness pentru durere, depresie, anxietate, dependenta, etc. Exista, de asemenea, centre de mindfulness si clinici si exista acum programe educationale si de instruire pentru detinuti, oficiali guvernamentali, profesionisti in sport, lideri de afaceri si multe alte grupuri.

Cum functioneaza Mindfulness?

Dovezile se afla in faptul ca Mindfulness este legat de schimbari atat in ​​creier, cat si in productia de hormoni si alte substante chimice care afecteaza sanatatea noastra fizica. Oamenii de stiinta postuleaza ca dezvoltarea Mindfulness duce la acceptarea non-judecata si non-reactiva a experientei, care este asociata cu rezultate psihologice si fizice pozitive.

Cum schimba Mindfulness creierul?

Acum exista un corp semnificativ de cercetari care documenteaza schimbarile din creier asociate cu practica Mindfulness.

O revizuire din 2014 a studiilor de imagistica a creierului a gasit opt ​​regiuni ale creierului modificate in mod constant in meditatori, inclusiv zone importante pentru:

– Constientizarea de sine a gandurilor si emotiilor (cortexul frontopolar / BA 10)
– Constientizarea corpului (cortexuri senzoriale si insula)
– Memorie (hipocamp)
– Reglarea sinelui si a emotiilor (cingulat anterior si mediu; cortex orbitofrontal)
– Comunicarea intre partile creierului (fascicul longitudinal superior; corp calos).

Studii de imagistica compatibile cu alte cercetari

Studiile de imagistica a creierului sunt in concordanta cu cercetarile care urmaresc perceptiile participantilor cu privire la modul in care s-au schimbat, precum si cercetarile care analizeaza comportamentele sau masurile fiziologice, cum ar fi activitatea undelor cerebrale sau hormonii de stres.

Mindfulness poate diminua experienta emotionala a durerii

O alta schimbare a creierului afecteaza modul in care experimentam durerea. Meditatorii au mult mai putina activitate in regiunile creierului care evalueaza senzatia si emotia. Si la acesti meditatori, regiunea creierului asociata cu neplacerea durerii este mai putin legata decat in ​​mod normal de cortexul prefrontal (unde sunt procesate emotiile).

Acest lucru sugereaza ca aceasta atentie poate diminua experienta emotionala a durerii.

Mindfulness poate diminua raspunsurile infricosatoare

Folosind instrumente de imagistica a creierului, cum ar fi RMN-ul, oamenii de stiinta au aratat ca raspunsul la amenintare, care incepe intr-o regiune a creierului cunoscuta sub numele de amigdala, este calmata la meditatori. Cercetatorii de la Stanford si Harvard au descoperit ca meditatia reduce densitatea neuronilor si, prin urmare, activitatea din amigdala si creste densitatea neuronilor in cortexul prefrontal, care este o zona importanta pentru reglarea emotiilor. In esenta, centrul reactiv al fricii creierului se micsoreaza si centrul de raspuns mai atent al creierului creste.

In plus, Mindfulness este asociata cu schimbari in conexiunile dintre regiunile din creier. Mai exact, legaturile dintre amigdala care raspunde la frica si restul creierului slabesc, in timp ce cele dintre cortexul prefrontal cu reglare emotionala si restul creierului sunt consolidate. In total, aceste schimbari sugereaza ca Mindfulness atentionala reduce raspunsurile reactive si infricosatoare si imbunatateste evaluarea atenta a evenimentelor .

Cum schimba Mindfulness corpul?

Mindfulness poate induce raspunsul de relaxare. Acest raspuns implica sistemul nervos parasimpatic, care este responsabil pentru restabilirea corpului la nivelurile de baza dupa un raspuns la stres, calmandu-l prin scaderea ritmului cardiac si respirator, a tensiunii arteriale si a tensiunii musculare. Mindfulness este, de asemenea, asociat cu o reducere a altor simptome fizice ale stresului, cum ar fi markeri precum proteinele C-reactive, interleukina 6 si cortizolul. Aceasta reducere este foarte de dorit, deoarece simptomele fizice ale stresului persistent sunt asociate cu un risc crescut de boli grave, cum ar fi hipertensiunea arteriala, neregularitati cardiace, insomnie, oboseala persistenta, tulburari digestive, probleme de sanatate mintala, fertilitate diminuata si diabet.