Alimente recomandate in dieta mediteraneana

0
45

Dieta mediteraneana nu este o dieta in sine, ci mai degraba un model alimentar care se inspira din dieta tarilor din sudul Europei. Se pune accent pe alimentele vegetale, uleiul de masline, pestele, pasarile de curte, fasolea si cerealele.

Dieta atrage impreuna tipurile comune de alimente si obiceiurile sanatoase din traditiile mai multor regiuni diferite, inclusiv Grecia, Spania, sudul Frantei, Portugalia si Italia.

Studiile sugereaza ca persoanele care locuiesc in zona mediteraneana sau urmeaza dieta mediteraneana, prezinta un risc mai scazut de aparitie a diferitelor boli, inclusiv obezitate, diabet, cancer si boli cardiovasculare. De asemenea, sunt mai predispusi sa se bucure de o viata mai lunga decat oamenii din alte regiuni.

Ingredientele cheie ale dietei includ fructe si legume proaspete, grasimi nesaturate, peste gras, un aport moderat de lactate si un consum redus de carne si zahar adaugat. Studiile au legat acesti factori de rezultatele pozitive asupra sanatatii.

Alimente incluse in dieta mediteraneana

Nu exista o definitie unica a dietei mediteraneene, dar un grup de oameni de stiinta au folosit urmatoarele ca baza de cercetare din 2015.

Legume : Includeti 3 pana la 9 portii pe zi.

Fructe proaspete : Pana la 2 portii pe zi.

Cereale : in principal cereale integrale de la 1 la 13 portii pe zi.

Ulei : Pana la 8 portii de ulei de masline extra virgin (presat la rece) pe zi.

Grasimile – in mare parte nesaturate – au reprezentat 37% din totalul caloriilor. Grasimile nesaturate provin din surse vegetale, precum maslinele si avocado. Dieta mediteraneana a furnizat, de asemenea, 33 de grame (g) de fibre pe zi.

Dieta de baza pentru acest studiu a furnizat aproximativ 2.200 de calorii pe zi.

Ingrediente tipice

Iata cateva exemple de ingrediente pe care oamenii le includ adesea in dieta mediteraneana.

Legume : rosii, ardei, ceapa, vinete, dovlecei, castraveti, legume verzi cu frunze, plus altele.

Fructe : pepene galben, mere, caise, piersici, portocale si lamai etc.

Leguminoase : fasole, linte si naut.

Nuci si seminte : migdale, nuci, seminte de floarea-soarelui si caju.

Grasimi nesaturate : ulei de masline, ulei de floarea-soarelui, masline si avocado.

Produse lactate : Branza si iaurtul sunt principalele alimente lactate.

Cereale : acestea sunt in principal cereale integrale si includ grau si orez cu paine care insotesc multe mese.

Peste : Sardine si alti pesti grasi, precum si stridii si alte crustacee.

Pasari : Pui sau curcan.

Oua : oua de gaina, prepelita si rata.

Bauturi : O persoana poate bea vin rosu cu masura.

Dieta mediteraneana nu include bauturi alcoolice puternice sau bauturi carbogazoase si indulcite. Conform unei definitii, dieta limiteaza carnea rosie si dulciurile la mai putin de 2 portii pe saptamana.