Morro de Sao Paolo – paradis exotic

Nu stiu cat de mult va place proverbul cu “e mai bine sa ne cumparam iarna car si vara sanie”… m-am gandit sa il exemplific un pic. Daca tot e inceput de an, sa ne planificam calatoriile. Daca tot e viscol si ger afara, sa facem o incursiune pe o insula tropicala.

Insula de care va povestesc – Morro de Sao Paolo – se afla in statul Bahia, in apele Oceanului Atlantic. Bahia e recunoscut pentru mixul de culturi (africana, braziliana, portugheza) si pentru litoralul atlantic spectaculos. Ajungi aici cu barca (din Valenca sau Salvador) sau cu avionul si deschizi ochii intr-un loc fara masini, cu vegetatie luxurianta, colorat in tot felul de moduri.

Noi am ajuns dimineata, moarte de somn dupa o noapte nedormita in Salvador. Ne-am revigorat la vazul unor copii care carau bagaje cu taxi-ul (taxi-ul e o roaba) si zambeau mult mai energic decat noi. Ne-am revigorat vazand portul micut si piata cocheta din centrul insulei si am fost de-a dreptul fericite cand am vazut privelistea de la fereastra.

CouchSurfer-ul la care stateam ne-a explicat repede care e aleea care duce la Primeira Praia, ne-a dus sa mancam la un restaurant cu preturi pentru localnici si ne-a lasat singure sa ne intalnim cu apa si soarele. Nu stiam unde sa ma uit mai intai: la buticurile de pe marginea drumului, la pousadas (pensiunile) colorate de pe marginea strazilor, la barurile de pe faleza sau la oceanul de un albastru translucid, la palmierii si la cocotierii care fac un pic de umbra pe plaja?

Morro e recunoscut pentru petreceri (e un fel de Ibiza a Braziliei) si in fiecare seara e o petrecere pe plaja. Primeira Praia e plina de turisti si noaptea si ziua, Secunda si Terceira Praia au baruri si pousadas mai razlete, iar Quarta Praia e virgina – nu exista constructii, ci apa, nisip si cocotieri. Noi n-am ajuns pe a patra plaja pentru ca intre a treia si a patra sunt 4 km de mers pe jos. Am stat doua zile pe insula (ne-am promis ca ne intoarcem pentru ca n-a fost suficient) si am ales sa stam pe plajele apropiate.

Unde ramasesem? La mancare? Cand arat poze din Brazilia, prietenii ma roaga sa nu le arat poze cu mancare. Ei, o sa fiti nevoiti sa urmariti in poza de mai jos prima mea moqueca de camarao – un fel de tocanita de creveti, servita cu orez, fasole, ardei iute si o salata un pic amara. Special la moqueca (se face si cu peste si carne de vita) e un sos cu multa lamaie, usturoi, ardei iute si condimente pe care nu stiu sa le numesc care da un gust special carnii si legumelor asezate cu grija de bucatar. Tot aici am baut suc de cacao (din partea alba din fructul de cacao se face suc) si abia m-am ridicat de la masa (portiile lor sunt foarte mari).

Dupa masa ne-am indreptat spre plaja cu pasi lejeri; nimeni nu se grabeste in jurul tau, marea e acolo si noaptea, si a doua zi, soarele iti zambeste, asa ca ce rost ar avea sa te misti mai repede? Apa cristalina, valuri, inot cu pestii sau deasupra stancilor de coral. Cand deja apa inghitise plaja (mareea poate sa iti joace feste spre seara) am decis sa ne intoarcem pentru cina. Cina mea a fost tot pe plaja cu vreo trei tipuri de cocada (felii de nuca de cocos caramelizate imbibate in multe feluri de dulce sau dulceata – chocolate com pimenta, maracuja, acai, ananas, portocala…). Cea cu ciocolata cu ardei iute a fost preferata noastra, maracuja si acai fiind fructe exotice mai acrisoare care nu se potriveau neaparat cu gustul de nuca de cocos.

Petrecerea din prima seara a avut muzica de club. Nu eram obisnuite cu tratament de genul asta (multe cantece mixate, multa muzica electronica, versuri in spaniola si portugheza) dupa samba din Rio si cea din Salvador (pagode), asa ca am dansat pentru ca eram la petrecere. Fascinanta pentru mine era miscarea corpurilor din jur – fete si baieti (localnici) care s-au nascut dansand, gratiosi pe orice fel de muzica, alaturi de turisti care stiu ca asta e modul in care “prinzi” pe cineva, dar nu se pricep. E un film pe care il poti urmari cu interes, in momentele in care nu esti tu invitata la dans.

Petrecerile se termina pe la 5 – 6, dar noi am fost cuminti si am ajuns acasa la 4, ca sa ne trezim la 9, sa prindem mareea joasa si sa trecem pe plaja Gamboa. Ne-a fost recomandata ca fiind mai boema, un pic mai greu accesibila de turistii din centrul insulei, cu o priveliste impresionanta spre Valenca si spre padurea din centrul insulei. Zis si facut – am mers pe plaja jumatate de ora spre Gamboa, oprindu-ne des pentru sedinte foto. Nu vroiam sa pierdem niciuna din imaginile care ni se aratau: fiecare stanca, fiecare ponton, fiecare bar ascuns printre liane avea un farmec aparte. Ne-am oprit sa ne odihnim in niste hamace, am baut o apa de cocos ca sa ne hidratam si am ramas pe plaja. O zi intreaga pe plaja care se rezuma asa: soare arzator, palmieri, hamace, plaja, apa care te mangaie si te imbratiseaza la fiecare atingere.

Nu cred ca am mai fi plecat vreodata… doar ca aveam o barca de prins, o ambarcatiune rapida si un avion a doua zi. Constrangeri inutile, dupa parerea mea…

Insula a jucat un rol important in apararea Salvadorului (prima capitala administrativa a Braziliei coloniale) impotriva atacurilor pe mare, asa ca in 1630 a fost construita Fortareata Tapirando. De pe zidurile ei in ruine se vad cele mai frumoase apusuri din Morro si foarte des delfini in larg. Noi am vazut apusul din punctul de belvedere de la far, dar va spunem voua sa mergeti sa-l vedeti de la fortareata… atunci cand veti fi pe insula. Sper ca v-am convins ca merita o vizita!

Detalii logistice:

Ambarcatiunea rapida dinspre Salvador spre Morro costa 80 de reali, drumul dureaza 2 – 3 ore. Mai exista un drum Salvador – Valenca – Morro cu 30 de reali, dar faci 4 – 5 ore si schimbi  mijloace de transport Pe insula poti sa mananci cu 10 sau cu 30 de reali; depinde cat de turistica e partea in care te afli Se pot face snorkeling si scufundari (echipamentele de inchiriat se gasesc pe a treia plaja si e mai bine sa mergeti dimineata) Exista o tiroliana pe insula (Tirolezza) – te pui pe ea la far si aterizezi in mare J De pe plaja Gamboa te intorci cu barca (plaja se inunda seara) – 3 reali O caipifrutta (vodka si suc natural de orice fruct din lume) e 7 sau 10 reali Intrarea la petrecere poate sa fie libera (pe plaja) sau 20 de reali (intr-un club amenajat pe plaja).