Problema reala a diminuarii orelor de somn nu este legata doar de oboseala, ci de deteriorarea sanatatii pe termen lung.

Un studiu condus de National Sleeps Foundations afirma ca doi din trei americani acuza probleme frecvente cu somnul. Lipsa de somn are ca efect deteriorarea sanatatii. Studiile, confirmate si de profesorii de endocrinologie de la Universitatea de Medicina din Chicago, vorbesc despre impactul pe care il are deficitul cronic de somn asupra sanatatii.

Cercetatorii din domeniul calitatii somnului nu au ajuns la un consens in ceea ce priveste numarul de ore de somn care sa fie unanim acceptat. Cei mai multi dintre ei cred ca un somn bun si de mai lunga durata poate sa ne readuca la parametrii de functionare optimi (in forma maxima), ca ne face sa ne simtim fizic si mental la nivel maxim. Nu exista insa reguli precise, general valabile, indiferent de persoana. Studii realizate pe diversi subiecti au evidentiat faptul ca adultii tineri si cei de varsa mijlocie au nevoie de circa opt de somn pe noapte.

Ce este somnul pierdut?

Fiecare persoana ar trebui sa stie de cat somn are nevoie pentru a se simti odihnita. Adesea, voluntarii implicati in realizarea experimentelor sunt intrebati cat timp si-ar dori sa doarma si cat de mult reusesc sa o faca in realitate. Diferenta dintre somnul dorit si cel efectuat, intr-un fel, ar putea fi definitia corecta a somnului pierdut. Primele simptome care se observa la persoanele care nu dorm suficient sunt micsorarea vitalitatii, diminuarea atentiei si o mica dispozitie depresiva.

Orele pierdute se acumuleaza

Cercetatorii americani au constatat ca orele de somn pierdute se acumuleaza in timp. Cu cat avem mai multe ore de somn pierdute zi dupa zi, consecutiv, cu atat e mai rau. Daca nu crestem perioada de somn, organismul va resimti aceasta lipsa din ce in ce mai acut, iar efectele vor fi sesizabile si mult mai profunde. Suntem mai lipsiti de vitalitate, se observa o reducere a performantelor de orice fel. Un singur lucru ne poate remonta: marirea timpul acordat somnului, recuperarea orelor de odihna pierdute incepand de a doua zi, dar asta ia ceva timp.

De exemplu, daca exista doua zile in care ai dormit putin, recuperarea iti va lua o sapamana intreaga. Un somn deficitar afecteaza calitatea vietii, munca si relatiile sociale. E foarte interesant ca observatiile arata ca fiecare persoana are nevoi diferite in ceea ce priveste somnul, iar raspunsul psihologic la lipsa de somn este, de asemenea, diferit.

Exista doua feluri de reactie a indivizilor la lipsa de somn. Unii tolereaza relativ bine deficitul (prima categorie experimentala), dar altii sufera intr-adevar (cea de-a doua categorie). Indivizii care reactioneaza acceptabil la lipsa de somn sunt cei mai expusi efectelor negative (prima categorie). In cadrul experimentelor, s-a restrictionat somnul subiectilor pana la o limita acceptabila. Unii dintre noi nu stiu insa sa spuna la timp – stop, am nevoie de somn acum!.

Cum e afectata sanatatea?

Oamenii nu se pot adapta la reducerea regulata a timpului pe care ar trebui sa-l doarma fara a avea probleme secundare, pentru ca el face parte din ritmul nostru biologic, din natura noastra. Studiile sugereaza ca lipsa cronica de somn are ca factor de risc declansarea diabetului. Recent, s-au realizat experimente cu persoane perfect sanatoase carora li s-a redus timpul de odihna.

La finele experimentelor a rezultat ca privarea de somn are efecte negative asupra metabolizarii zaharului. Individul perfect sanatos, privat de somn (cu doar patru ore de somn pe noapte, timp de o saptamana) manifesta, la sfarsitul perioadei experimentale, simptome de prediabet. Orele de somn pierdute duc, cu timpul, la o micsorare ingrijoratoare a apetitului si la dereglari hormonale. Cand esti privat de somn, corpul cere mai multe calorii, iar satisfacerea acestei nevoi duce la obezitate.

Lipsa somnului afecteaza hormonii responsabili de stres. Unul dintre acestia este cortizolul – un hormon corticosteroid produs de cortexul glandei suprarenale si implicat in raspunsul la stres. El creste tensiunea arteriala, glicemia si poate cauza infertilitate la femei. Un alt tip de hormon afectat de lipsa somnului este leptinul. El raspunde de controlul apetitului. Este afectata, de asemenea, si tiroida, cea care controleaza in primul rand metabolismul. Lipsa somnului are efecte devastatoare si asupra sistemului imunitar. Imunitatea poate fi scazuta cu pana la 50 de procente daca nu dormim deajuns.

Lipsa cronica de somn la tineri

Lipsa somnului poate influenta in mare masura dezvoltarea copiilor si mai ales a adolescentilor. In perioada de tranzitie de la pubertate la adolescenta si in adolescenta, copiii intarzie ora de culcare si pierd ore de somn pretioase. Considera orele foarte tarzii cele mai placute ore ale zilei si nu se duc la culcare inainte de miezul noptii.

Dar programul de scoala nu s-a modificat, asa ca trebuie sa se trezeasca dimineata devreme. Stim, fara discutie, ca performantele scolare le sunt afectate si capacitatea lor de a absorbi informatiile primite se diminueaza.

Masuri care se impun

Prima strategie este de a determina singur si a fi constient de cate ore de somn ai nevoie si de a incerca sa respecti acest orar de somn zilnic. Sau cel putin sa recuperezi orele de somn pierdut atunci cand stii ca nu ai dormit destul. E foarte important ca oamenii sa fie constienti de cata nevoie de somn au si sa mentina un ritm bun de viata. Celor care au dificultati cu somnul medicii si psihologii le dau cateva sugestii: somnul intr-o camera intunecoasa si racoroasa.

Se recomanda ca in dormitor sa fie cat mai putine aparate electrice, individul insomniac sa nu se uite la televizor sau sa aiba activitati surescitante inainte de a merge la culcare (verificarea e-mail-ului sau implicarea in conversatii pe calculator); miscare (plimbare) si o cina frugala in locul felurilor grele de mancare gatita; cateva exercitii de gimnastica; incercarea de a adormi stresul prin relaxare.

Alcatuieste seara lista treburilor pe care le ai de facut a doua zi si uita de ea, pentru a te putea odihni linistit; respecta un program de somn – ca numar de ore, dar si ore de culcare.